WordPress Logo

Automatyczny backup bloga WordPress

Regularne wykonywanie kopii zapasowych to niezwykle ważny element bezpieczeństwa naszego bloga. Pomogą nam w tym świetne i darmowe wtyczki do WordPressa.

Dlaczego warto wykonywać kopie zapasowe?

W przypadku ataku hakerów lub poważnej awarii w naszym hostingu możemy stracić całą zawartość bloga, w tworzeniu której włożyliśmy mnóstwo wysiłku przez długi okres czasu. Inną kwestią jest sytuacja, gdy aktualizacja skryptu, pluginu lub motywu wywali nam stronę. Warto zabezpieczyć się przed takimi ewentualnościami regularnie tworząc kopie zapasowe naszej strony.

Oczywiście takie backupy można tworzyć ręcznie – eksportując bazę bloga za pomocą narzędzia phpMyAdmin. Musicie przyznać, że nie jest to zbyt wygodne rozwiązanie. A dodatkowo trzeba także pamiętać o robieniu tego regularnie.

Najlepsze wtyczki do backupu WordPressa

Dobry hosting z pewnością dba o regularne kopie zapasowe Twojego konta, ale warto dodatkowo zabezpieczyć się korzystając z pluginów do WordPress, które automatycznie wykonają backup danych Twojej instalacji co określony przedział czasu. Do naszej dyspozycji jest całkiem sporo wtyczek oferujących taką możliwość. W tym wpisie przedstawię dwa najlepsze dedykowane temu rozszerzenia.

UpdraftPlus

Pierwszy z polecanych przeze mnie pluginów to UpdraftPlus. Umożliwia on utworzenie backupu plików, bazy danych bloga WP oraz załadowania tych kopii zapasowych do chmury za pomocą zaledwie jednego kliknięcia. W darmowej wersji obsługiwane są następujące serwisy: Dropbox, Google Drive, Amazon S3, UpdraftVault, Rackspace Cloud, dowolne konto FTP, DreamObjects czy też Openstack Swift. Backup można także wysłać bezpośrednio na wskazany adres email.

Główny pulpit UpdraftPlus
Główny pulpit UpdraftPlus (źródło: wordpress.org)

UpdraftPlus nie tylko potrafi tworzyć kopie, ale i je przywracać. Umożliwia także skonfigurowanie harmonogramu wykonywania kopii bezpieczeństwa. A wszystko to szybko i z minimalnym zużyciem zasobów serwerowych. Autorzy chwalą się także, że ich produkt został przetestowany na ponad 3 milionach witryn.

WP Database Backup

Drugim wartym uwagi pluginem jest WordPress Database Backup. Jest on bardzo rozbudowany. Ciekawą opcją jest wybór, które tabele z bazy danych bloga mają być zawarte w backupie. Oczywiście możemy także wybrać jak często mają być tworzone kopie oraz gdzie mają się one znajdować – do wyboru: Dropbox, Google drive, Amazon s3, serwer FTP czy też email.

WP Database Backup
WP Database Backup (źródło: wordpress.org)

Backup WordPress – podsumowanie

Nie jest ważne jaki sposób tworzenia kopii zapasowych wybierzesz – czy będzie to dodatkowy plugin do WordPressa, ręczny backup w phpMyAdmin czy może skonfigurowanie backupu w panelu Twojego dostawcy usług serwerowych. Można wybrać każdy z tych sposób, ale ważne jest, żeby te backupy wykonywać. W krytycznym momencie może to uratować dorobek Twojej pracy.

Podobne posty

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *