W tym wpisie przedstawiamy cztery świetne narzędzia analizujące i dostarczające informacji o statystykach czy optymalizacji pod kątem wyszukiwarek. Narzędzia te mogą stać się nieocenionym źródłem informacji dla osób prowadzących własne strony internetowe.
Każde z przedstawionych poniżej narzędzi cechuje odrębna funkcjonalność i z każdym z nich naprawdę warto się bliżej zapoznać. Pozwalają one sprawdzić i kontrolować różne aspekty strony – wszelkiej maści statystyki, poziom jej optymalizacji, szybkość jej ładowania, parametry wpływające na SEO i inne. Wszystkie są zupełnie darmowe i dostępne dla każdego Internauty.
1. Google Analytics.
Wśród spore listy usług oferowanych nam przez potentata z Mountain View znajdziemy także świetne Google Analytics. Jest to narzędzie przeznaczone do analizy statystyk serwisów internetowych, także w czasie rzeczywistym. Jego sporymi zaletami są prosta obsługa, czytelne prezentowanie danych oraz możliwość ich eksportu do plików. Google Analytics generuje prezentuje różne rodzaju dane związane z ruchem internetowym (wskazuje m. in. skąd go pozyskaliśmy) , wskaźnikami konwersji i ROI. Ta usługa od Google to absolutna podstawa dla każdego webmastera.
2. Woorank.
Woorank to narzędzie analizujące stronę internetową pod kątem pewnych elementów, które wpływają na jej popularność i pozycje uzyskiwane przez nią w wyszukiwarkach. Analiza ta obejmuje między innymi ruch generowany przez stronę, jej popularność w portalach społecznościowych, przystosowanie do wyświetlania na ekranach mobilnych urządzeń, elementy przyjazne SEO – plik robots.txt i mapa strony, słowa kluczowe, nagłówki, atrybuty obrazków i wiele, wiele innych czynników. Po przeprowadzeniu analizy Woorank ocenia testowaną stronę internetową w skali 0-100 i wyświetla listę celów i priorytetów, których osiągnięcie pozytywnie wpłynie na przebadane elementy.
3. Seoptimer.
Optymalizacja strony internetowej pod kątem wyszukiwarki może sprawić, że zacznie ona osiągać lepsze pozycje w wynikach wyszukiwania. W zrealizowaniu tego celu może pomóc Seoptimer. Narzędzie to dostarcza wielu istotnych informacji związanych właśnie z SEO. Wskazana witryna zostaje swoistemu audytowi SEO – analizowane są elementy nagłówka HEAD (tytuł, opis, słowa kluczowe), zawartość strony, zewnętrzne i wewnętrzne linki, nagłówek HTTP, informacje o serwerze hostującym stronę i inne elementy. Na stronie z wynikami analizy można znaleźć istotne podpowiedzi, które pomogą w optymalizacji witryny. Końcowy raport ocenia w skali A-F 5 kluczowych elementów: SEO, linki, użyteczność, szybkość działania i social media witryny.
4. Pingdom Tools.
Pingdom to narzędzie, które sprawdza szybkość i wydajność strony WWW. Musimy pamiętać, że także te czynniki są istotne w kontekście tego jak naszą witrynę widzą nie tylko użytkownicy, ale i wyszukiwarki internetowe. Po wykonaniu analizy możemy dowiedzieć się ile elementów ładuje się przy okazji otwieraniu danej strony, jaka jest ich waga, oraz ile czasu zajmuje ich ładowanie. Pingdom prezentuje także kolejność ładowania poszczególnych plików takich jak obrazki, skrypty czy style. Informacje są prezentowane bardzo ładnie i czytelnie, dzięki czemu można w łatwy sposób określić nad czym należy popracować, by przyśpieszyć swoją stronę internetową. Pingdom, w skali 0-100, ocenia poszczególne elementy poddane badaniu.
Jeżeli znacie inne, godne polecenia, narzędzia umożliwiające analizowanie stron internetowych pod najróżniejszymi kątami – zapraszam do podzielenia się linkami do nich w komentarzach.